Blogger Backgrounds

Followers

Sunday, May 29, 2011

ni je yg ade...

Minyak wangi abah masih berbau lagi walaupun abah dah berangkat ke tanah suci petang tadi. Rumah yg pagi tadi asalnya riuh rendah dgn kehadiran kawan2 mak,ucu,pak usu,atok,nenek,cik nazim,sepupu2 aku...kembali senyap. Lepas abah btolak,semua berangkat pulang ke rumah masing2. Tinggal aku empat beradik mengisi satu2nya rmh merah `pekat` kat kmpung Tenglu ni.

Ntah kenapa `starting` aku macam nak buat n0vel sedih,xpun mcm nk sambung skrip drama bersiri epis0d sedih. Dah,biarlah (ini blog aku,ini luah aku,aku sentap,aku puas,aku lepas,aku lega) .Aku paling tua kat rumah sekarang,seorang kakak.Malam ni,akulah kakak,akulah abah,akulah emak. (ok,pintu rumah da kunci,kete da lock,tingkap da ttup,moto basikal sume da rantai,dapur da check,lampu luar da hidup...da bole stat berkarya,walaupun nmpak xde motif,kau baca,kau faham.kau xsuke,kau xkan dapat,ini blog aku,ini luah aku,aku sentap,aku puas,aku lepas,aku lega) 

Teringat,
Terimbau,
Terngiang,

Peminta sedekah kat pasar malam dpn ***, terus rasa nak share 1 kesah yg menyentap jiwa, memaksa diri utk ambil iktibar agr dpt djadikan pengajaran. >ayat mcm nk pegang mic bdiri kat dpn mcm kt skola dulu2 la pulak.ish! =__=

Sambil duduk2 mnikmati d0uble chess burger,sunday cup p0tato ntah ape pun xingat name saintifik dye n mnghirup gas pepsi,tiba2 dtg 2 org budak kck tengok aku,nadia..mkn. Aku perhatikan,sesekali mrka pg kat dustbin mcD yg kat bwh tmpat sos. 2 3 kali 2 baradik mnghampiri kami. Aku tanya,adik tggu sape?mak mane? Dye jawap,xtgu sape2 pun. mak xde.nak kentang...

Xsampai aty tgk dorg,dr jauh abgnya perhatikan. Dapat je makanan n air,trus lari makan kat kaki 5 mcD 2 beradik tu. KESIAN. sorg mcm bdk drjh 1,sorg mcm bdk drjah 4.>pandai je teka,ntah betul ntah tidak. xkesalah,tekaanku bdasarkan pngalaman masuk skola sblum2 ni.>

Peristiwa tu da berhari2 berlalu. Tapi still lekat dalam kepala.  Dr satu peristiwa terpikir satu peristiwa.

DULU aku,
malas belaja. dah,xnk cerita. cerita buruk,syukur...br skrg nak sedar.
nasi da mnjadi bubur ayam mcd.
dah terhantuk baru nak cari minyak gamat.

Angah,deq jai,wawi.
Korg ingat pesan mak,pesan abah. Kalau malas belajo beso nty angkat sawit je,mak abah bole tlg beli kete sorong. Korg nak? along ni nasib je,rezeki Allah campak dpat jd cikgu,mcm mak,mcm abah. xkn nk jd mcm along? mak ckap anak2 mak mesti ade sorg ustazah,sorg doktor,sorg mufti,sorg pensyarah.Along da ch0p ustzah,lagi 3 pandai2lah korang nak pilih.Insyallah mak,ade rzeki berkat doa mak n lepas mkn bubur ayam mcD smbil sapu kepala ng minyak gamat,untung2 jd pnsyarah. DOA mak abah kami hrpkan.

Kalian,
alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

Aku da tua baru nak sedar,korang muda2 cpt2la sedar.Jadi aku nanti baru kau tahu langit tu tnggi ke rendah. Menyesal da xberguna. Campak kat laut buang jauh2 je bagi ikan jer0ng makan. Belajo betul2,jangan malas.Masa dpan kalian yg tentukan sndiri. ingat!

pikir baek2 setiap butir2 kata2,renung pada stiap sudut.ni je yg aku ade utk korg.aku xmmpu jd contoh yg trbaek. tgallah nsihat ni je yg ade. 

kejayaan perlukan pengorbanan. xde org malas yg berjaya !





No comments:

Post a Comment

 
Trail Of Waving Hearts