Blogger Backgrounds

Followers

Monday, January 24, 2011

GURU oh Guru ~ !!

Assalamualaikum n veeeerryyy gud evening teacher ! ( ahah, suddenly i remember diz sentences) 
nk msuk skola balik la cmni...ok,mrepek sudah.


Apa yg sy nk crite adalah keseronakan dan keberonakkan spnjg brada di kelas hr ini.
Hari ini ada kelas Pedagogi Pendidikan Islam.
Ustazah Habsah yg ajar.



Hari ini beliau mngajar kami mengenai Cara Pengajaran Tilawah Al Quran utk murid2 tahun 1.
Apa yg saya tertarik adalah cerita beliau, 
( balik kelas td makan,mngemas, solat, tidur n bngun tidur, suara ustazah habsah bercerita masih terngiang-ngiang di telinga)


Cerita beliau, 


Untuk jadi seorang guru kita haruslah sentiasa bersabar.
Suatu masa nanti, kita tidak tahu potensi anak murid kita.
Mungkin mereka terdiri drpd golongan 'pandai'..
Mungkin juga mereka dalam kalangan 'lambat' sedikit...
nanti kalau da masuk mengajar...
awak janganlah cakap anak murid awak * eh,boddo mu * ( ayat tu buat satu kelas tergelak sbb di sana ada sedikit penggunaan 'taukid' pada kalimah ddooo
yang paling x tahan
jangan pula awak cakap * beng....ngong...* ( sekelas nk pecah perut ketawa ) HAHAHAHAH ~ evil laugh


huh, di sebalik gelak tawa itu saya faham ada sesuatu mesej yg ingin disampaikan.


SAMBUNGAN....


Awak tahu...
Esok nanti, anak2 murid kita yang * boddoooo  dan benggg...ngong...* itulah yang ingat kat kite.
bukan saya kata hok panda tu dok ingak, ingak gop....tapi dok same ah ngan hok boddooo bengngong tu


hehehehe ( zuppp...satu gambaran wajah singgah di balik khayalanku)


cikgu maznita...
cikgu fizik saya masa sekolah dulu.
dia selalu ajak saya ke biliknya semata-mata utk menajamkan kefahaman saya dan membantu saya cekap bermain dengan formula fizik.
beriya sungguh beliau mengajar saya. ( rase nk jumpe cikgu n nak peluk2 cikgu sekarang ni)


Lamunan terhenti...


Ok, esok kita stat amali di balai islam tepat jam 7.45.

Masing-masing xsabar utk berlakon menjadi seorang guru.
saya juga * xcited gila bapak *terlebih sudah.
saya bersama 2 orang rakan yang lain,
dapat tajuk TALAQQI MUSYAFAHAH.



kaedah pengajaran menggunakan teknik mengikut pergerakan bibir guru.
Dalam planning nak mngajar sebutan makhraj huruf.
( hrp2 pengajaran ku berkesan esok)


Tertarik dgn ayat keramat ustazah habsah:


" KEBAHAGIAAN guru adlh apbla mlihat anak muridnya berjaya dgn cmrlang" 



MOOD : smngt nk jerit2 ( SY BANGGA MNJADI GURU !! ) 

No comments:

Post a Comment

 
Trail Of Waving Hearts